Tunel či 21. století?

21. 05. 2010 17:34:29
Předkládaný text reaguje na městem Praha prosazované řešení problému okolí Národního muzea a jeho vztahu k Václavskému náměstí. Samotnou snahu o změnu této lokality nezpochybňujeme, zpochybňujeme však její řešení, které je vytrženo z celoměstského kontextu a které ani v nejmenším neřeší problém automobilové dopravy na severojižní magistrále. Magistrát hl. m. Prahy preferuje řešení současné situace svedením komunikace do přibližně 800 m dlouhého tunelu, jehož jedno ústí je plánováno v úrovni Státní opery, druhé v Čelakovského sadech. Jedná se o řešení, které více než co jiného připomíná Potěmkinovy vesnice, stávající problém pouze skrývá za kulisu klidné pěší zóny vedoucí od Můstku k Vinohradské třídě.

Předkládaný text reaguje na městem Praha prosazované řešení problému okolí Národního muzea a jeho vztahu k Václavskému náměstí. Samotnou snahu o změnu této lokality nezpochybňujeme, zpochybňujeme však její řešení, které je vytrženo z celoměstského kontextu a které ani v nejmenším neřeší problém automobilové dopravy na severojižní magistrále. Magistrát hl. m. Prahy preferuje řešení současné situace svedením komunikace do přibližně 800 m dlouhého tunelu, jehož jedno ústí je plánováno v úrovni Státní opery, druhé v Čelakovského sadech. Jedná se o řešení, které více než co jiného připomíná Potěmkinovy vesnice, stávající problém pouze skrývá za kulisu klidné pěší zóny vedoucí od Můstku k Vinohradské třídě. V ostatních částech severojižní magistrály však realizace projektu zachovává či zhoršuje současný stav. Jeho zachování se týká ulic Legerova, Mezibranská, Sokolská a celé třídy 5. května, zhoršení situace by řešení přineslo do Čelakovského sadů a do oblasti Státní opery, kde by si vznik tunelu vynutil nové napojení na okolní městské komunikace v podobě rozlehlých mimoúrovňových křižovatek dále zesilujících negativní funkci magistrály coby nepřekonatelné bariéry mezi centrem a přilehlými čtvrtěmi. Z širšího dopravního hlediska pak zmíněné řešení hrozí dalším zahuštěním automobilové dopravy, jejíž denní intenzita již dnes činní 100 000 automobilů. Tunel a nahrazení křižovatek řízených světelnou signalizací křižovatkami mimoúrovňovými totiž slibuje plynulejší dopravu, jejíž vidina přitáhne i řidiče, kteří si dnes průjezd centrem rozmyslí.

Absurdita celého řešení vynikne o to více, uvědomíme-li si, že je projednáváno a prosazováno ve chvíli, kdy jsou investovány desítky miliard Kč do vnitřního městského okruhu. Současná existence okruhu a magistrátem prosazovaného řešení severojižní magistrály představuje znásobení kapacity městských komunikací a hrozí naprostým zahlcením centra a širšího centra automobilovou dopravou. Bylo-li rozhodnuto o mnohamiliardové investici do městského okruhu, je nesmyslné investovat dalších 12 miliard do kosmetických úprav okolí Národního muzea. Jediným skutečně zodpovědným a světovým trendům odpovídajícím řešením, vedle propagace MHD, je podpora automobilové dopravy po okruhu a její utlumení po celé délce severojižní magistrály od Pankráce po Holešovice. Ta má potenciál transformovat se na avenue 21. století. Obě větvě magistrály by měly být přeměněny ve výraznou městkou osu, bulváry určené především pěším a cyklistům, obchodům a rekreaci, poskytující však zároveň prostor pro místní obslužnou automobilovou a tramvajovou dopravu. Při zúžení dnešních 4 pruhů na 2 navíc zbývá dostatek prostoru pro stromořadí.

Nastíněné řešení nejenom omezí automobilovou dopravu, ale kombinací rozmanitých funkcí vytvoří plnohodnotný městský prostor zapojený do městského organismu, který bude sloužit všedním potřebám i rekreaci obyvatel Prahy i turistům. Propojení Václavského náměstí s Národním muzeem a Vinohradskou třídou je možné i bez městem prosazovaného tunelu, který je nekoncepčním a předraženým řešením, opomíjejícím problematiku a současně potenciál severojižní magistrály v její celistvosti.

Centre for Central European Architecture - CCEA

ing. arch. Igor Kovačević

ing. arch. Yvette Vašourková

PhDr. Václav Cimbál

Autor: CCEA | pátek 21.5.2010 17:34 | karma článku: 7.45 | přečteno: 915x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Jiří Kačír

V USA je standard jen 10 dní dovolené ročně a ne každá firma nabízí volno o všech svátcích

V posledních letech jsem se několikrát zajímal o možnostech práce v USA. Na toto téma jsem četl řadu názorů a článků, realita pracovních podmínek v této zemi mi trochu vzala iluze.

29.3.2024 v 16:04 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 30 | Diskuse

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 72 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 18.60 | Přečteno: 257 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 11.96 | Přečteno: 148 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1179
CCEA je skupina architektů, uměnovědců, kulturologů a hlavně normálních mladých lidí, kteří mají zájem o prostředí v němž žijí a chtějí se vyjadřovat k jeho dalšímu rozvoji.

CCEA

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...